رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت در گفت و گو با جام جم آنلاین ؛

سینوفارم و اسپوتنیک فعلا به ایران نمی رسند / لزوم اتخاذ تصمیم قاطعانه برای از بین نرفتن اثر دوز اول  

واکسن کرونا هم اکنون یکی از مهم ترین مباحث روز است. در شرایطی که واکسیناسیون همگانی ادامه داشت کمبود این واکسن پیش آمد و از سویی واردات واکسن به جایی نرسید.
کد خبر: ۱۳۱۹۷۴۴

به گزارش جام جم آنلاین ، تزریق داوطلبانه واکسن کرونای برکت که قرار بود از این هفته باشد هم به جایی نرسید. اکنون اینطور که به نظر می رسد بسیاری از افرادی که دوز اول واکسن خود را زده اند دوز دوم را در موعد مقرر در اختیار نخواهد داشت و همین مشکل باعث شده تا این مسئله مطرح شود که این افراد باید مدتی بعد دوز اول را دوباره تزریق کنند.

دکتر علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی وزارت بهداشت در رابطه با این مشکل تزریق کنندگان به جام جم آنلاین گفت: قرار بود سه میلیون دوز واکسن های سینوفارم و اسپوتنیک وارد کشور شود که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

این پزشک متخصص در رابطه با فاصله استاندارد بین واکسن های کرونا گفت: نگرانی در رابطه با از دست رفتن دوز دوم بستگی به فاصله تزریق اول تا دوم دارد. به عنوان مثال بین تزریق دو دوز واکسن سینوفارم چین باید 28 روز فاصله وجود داشته باشد. برخی از محققان می گویند تزریق دوز دوم تا شش هفته بعد هم اشکالی ندارد.

ناجی عنوان کرد: در رابطه با واکسن اسپوتنیک روسیه هم باید فاصله دو ماهه وجود داشته باشد. بین دوز اول تا دوم واکسن آسترازنکا هم باید 10 الی 12 هفته فاصله وجود داشته باشد و تا سه ماه نیز قابل قبول است.

این مقام مسئول افزود: در رابطه با افتادن فاصله بین دو دوز تصور  غلطی شکل گرفته است. این تصور وجود دارد که حتی اگر یک روز هم از مهلت تعیین شده بگذرد واکسن اول از کفایت می افتد و تاثیر نخواهد. چنین چیزی واقعیت ندارد اما به هر حال باید این را دانست که اگر فاصله بیش از اندازه باشد تاثیر واکسن اول تا حدی پایین می آید و از بین می رود.

ناجی در پایان گفت: به دلیل اینکه ممکن است فاصله بیش از اندازه ای بین دو دوز به وجود بیاید که منجر به بی اثری واکسن اول می شود باید هر چه سریع تر تصمیم قاطعی گرفته شود. این تصمیم یکی از چالشی ترین تصمیمات ما در حوزه تهیه واکسن خواهد بود و باید به هر شکل ممکن این وضعیت را رفع کنیم تا زنجیره واکسیسناسیون به روند سرعتی برسد.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها